Velkommen til din praktikperiode her i Klynge NB C
I Forfatterhuset har vi ofte pædagogstuderende i praktik, og vi har høje ambitioner for praktikken og gør os altid umage med det praktikforløb, vi tilbyder vores studerende.
Vores praktikforløb er udviklet i et samarbejde mellem vores klynges institutioner, så du som studerende får et godt praktikforløb, uanset hvilken institution i Klynge NB C, du bliver en del af. Vi er en klynge med høje faglige ambitioner, og dette vil du som studerende blive en del af. Vi bestræber os på, at studerende i vores klynge også kan få gavn af hinanden – derfor holder vi blandt andet fælles oplæg i klyngen, hvor I får mulighed for at møde og sparre med hinanden.
Når du begynder i praktik hos os, må du meget gerne udforme en lille præsentation af dig selv, som vi kan hænge op i huset og på stuen, du bliver tilknyttet, så forældrene kan få et indblik i, hvem du er.
Vi glæder os til at arbejde sammen med dig og give dig indsigt i den pædagogiske verden med alt det, der hører til, såsom den daglige gang i huset, planlægning af dagen, pædagogiske aktiviteter og meget mere. Samtidig glæder vi os til, at du som studerende kan bringe noget nyt og spændende ind i vores praksis, når du ser på den med nye og nysgerrige øjne.
Nedenfor finder du vores praktikbeskrivelse, som fortæller dig om, hvem vi er, hvad vi forventer af vores studerende, og hvad du kan forvente af praktikperioden hos os.
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os.
PRAKTIKBESKRIVELSE |
Praktikbeskrivelsen består af 3 hoveddele:
- Beskrivelse af praktikstedet
- Uddannelsesplan for første praktikperiode
- Pædagogens praksis
- Uddannelsesplan for anden og tredje praktikperiode
- Specialiseringsmuligheder for Dagtilbudspædagogik
- Specialiseringsmuligheder for Skole- og fritidspædagogik
- Specialiseringsmuligheder for Social- og specialpædagogik
Praktikstedet udfylder de hvide felter. Findes de efterspurgte oplysninger på praktikstedets hjemmeside, er det tilstrækkeligt at henvise til hjemmesiden.
Under de enkelte praktikperioder udfyldes de relevante praktikperioder med beskrivelser af, hvordan man på praktikstedet arbejder med de angivne videns-og færdighedsmål.(De specialiseringsområder, som institutionen ikke tilbyder, kan slettes).
A. Beskrivelse af praktikstedet |
||
|
Skriv i de hvide felter: |
|
Institutionens navn: |
Forfatterhuset |
|
Adresse: |
Edith Rohdes vej 2 |
|
Tlf.: |
33 66 16 00 |
|
E-mailadresse: |
||
Hjemmesideadresse: |
forfatterhuset.kbhbarn.kk.dk |
|
Åbningstider: |
7.00-16.45 (mandag-torsdag) 7.00-16.00 (fredag) |
|
Specialiseringsmuligheder på praktikstedet: For hurtigt overblik - sæt kryds ved de specialiseringsmuligheder, der er på praktikstedet. De 3 farver går igen nede i skabelonen nedenfor rettet mod de tre forskellige specialiseringsområder. |
Dagtilbudspædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter) |
* |
Skole- og fritidspædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter) |
|
|
Social- og specialpædagogik (Sæt kryds i det/de relevante felter) |
|
|
Praktikstedets formål - jævnfør lovgrundlag: |
|
|
Beskrivelse af brugergruppen: |
Børnene er pt. ca. 17 måneder, når de får tilbudt plads i Forfatterhuset. Børnene kommer primært fra ressourcestærke familier på Nørrebro grundet lang venteliste. Børnene kommer primært fra indre Nørrebro og mange er tilknyttet Guldbergskoledistriktet
|
|
Antal børn/unge/voksne: |
Januar 2019: 160 børn, 20 pædagoger, 2 halvårsstuderende, 10 medhjælpere, 1 ressourcepædagog, 1 pædagogisk leder, 1 kok og 2 køkkenassistenter |
|
Aldersgruppe: |
0-6 år |
|
Arbejdsmetoder: Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis herunder teoretiske og metodiske grundlag. (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål)
|
Vi er inspirerede af de kommunale institutioner i Norditalien, særlig Reggio Emilia. Det betyder, at vi har meget fokus på børnenes spor, kreativitet, kunst og indretning med henblik på fordybelse. Æstetiske læreprocesser fylder meget i vores hus, samt leg og kreativ udfoldelse gennem brug af genbrugsmaterialer (ReMida)
|
|
Fysiske rammer; ude og inde: Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet) |
Institutionen blev bygget i 2014 og er et børnehus i 3 etager, med to børnehaveteams á 44 børn i stueetagen, hvor der også er udgang til en legeplads. Ydermere indeholder stueetagen et fællesrum, indrettet som bibliotek, en personaleafdeling og et storkøkken. På 1. sal ligger 2 vuggestue teams med 24 børn på hvert team På 1. sal har vi indrettet fællesrummet med sansemotoriske materialer. Fra 1. Etage er der udgang til to mindre legepladser. På 2. sal ligger endnu et vuggestueteam med 24 børn, et kreativt værksted og depot, og ligeledes udgang til mindre legeplads. Forfatterhuset ligger i ”De gamles by” som er et rekreativt område midt på Nørrebro. "De Gamles By" er et skønt område, hvor der er mulighed for et godt børneliv. Her er boldbaner, legepladser, sansehaver, hønsegård og gedefold.
|
|
Ansatte (Antal og faggrupper – pædagogisk faggruppe og andre faggrupper) |
I Forfatterhuset er der ca. 40 ansatte |
|
Dato for sidste revidering: |
Januar 2019 |
B. Uddannelsesplan
|
||
Uddannelsesplan for 1. praktikperiode - Pædagogens praksis |
||
Pædagogisk Grundfaglighed - Pædagogens praksis – 1. praktikperiode. Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde. Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.
|
||
Vidensmål: Den studerende har viden om ……. |
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?
|
praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, |
anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, |
Vi forventer at den studerende tilegner sig en viden om og forståelse af børnegruppen. Endvidere at den studerende udviser opmærksomhed omkring samspillet i børnegruppen, samt at den studerende gennem refleksion lærer at forstå egne handlinger i samspil med børnene. Derudover forventer vi at den studerende tilegner sig viden omkring Reggio Emilia
|
målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, |
målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, |
Vi forventer, at den studerende er i stand til at sætte sit eget personlige præg på hverdagen ved at indgå aktivt i stuens team, samt at den studerende kan deltage i refleksionerne omkring den pædagogiske hverdag-
|
Evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer, |
Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, |
Vi forventer at den studerende laver observationer samt reflekterer over egen samt teamets praksis og at dette gennemgås på vejledning.
|
såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. |
anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. |
Vi forventer, at den studerende indgår aktivt i teamets hverdag og pædagogiske aktiviteter. Samt at den studerende er i stand til at observere, reflektere og diskutere børnenes trivsel og sundhed. Vi forventer at den studerende indgår aktivt i teamets måltider og bevægelsesaktiviteter. Vi forventer, at den studerende er aktiv omkring skiftning af ble og toiletbesøg, samt at de er opmuntrende omkring børnenes selvhjulpenhed.
|
Anbefalet litteratur i 1. praktik: |
||
Forfatterhusets læreplan, samt anbefalet litteratur fra vores eget bibliotek
|
||
Praktikvejledning i 1. praktikperiode
|
||
Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? |
||
Den studerende får mulighed for at afholde en ugentlig vejledning af ca. en times varighed med sin praktikvejleder. Den studerende tager referat af vejledningen og fører det ind i den studerendes portfolio. |
C. Uddannelsesplan for 2. og 3. praktikperiode
|
||
C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Dagtilbudspædagogik - 2. praktikperiode |
||
Kompetenceområde: Relation og kommunikation – 2. praktik Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod 0–5-årige. De vil i særlig grad have kompetencer til at skabe og udvikle pædagogiske miljøer og aktiviteter, hvor der på et pædagogisk fagligt grundlag skabes optimale betingelser for et stimulerende og trygt børneliv. |
||
Kompetenceområdet retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation. Kompetencemål: Den studerende kan skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen, støtte børnene i at indgå i relationer til hinanden, støtte udviklingen af børns kommunikative kompetencer, beherske professionel kommunikation samt reflektere over sine egne evner til at kommunikere og indgå i relationer. |
||
Vidensmål: Den studerende har viden om ……. |
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?
|
det 0-5 årige barns forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlige behov, |
tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børns forudsætninger, interaktion og kommunikation, |
I Forfatterhuset arbejder vi med mindre opdelte aktivitetsgrupper, sammensat efter børnenes forudsætninger, relationer, og behov. Vi forventer at den studerende deltager i disse planlagte aktiviteter, samt selv tilrettelægger forløb i mindre grupper, og reflekterer over disse i vejledningstimerne. |
samspil og interaktion samt relationernes betydning for det 0-5 årige barns leg, læring, socialisering, trivsel og udvikling, |
skabe nærværende relationer og understøtte det enkelte barns udfoldelses- og deltagelsesmuligheder i fællesskabet, |
Vi forventer at den studerene deltager aktivt i hverdagen på stuen på lige fod med resten af personalet, samt skaber muligheder for det enkelte barns deltagelse i aktiviteter og fællesskaber.
|
dialog og professionel kommunikation, |
kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt med børn, familier og kolleger, |
Vi forventer at den studerende gør en aktiv indsats for at lære forældre, børn og kolleger at kende. Vi evaluerer løbende på forældrekommunikation i vejledningstimerne.
|
leg, legeteori og legekulturer |
rammesætte børns leg, |
Den studerende deltager i team og stuemøder hvor teamets aktiviteter bliver planlagt. Den studerende får til opgave at tilrettelægge et længerevarende forløb, hvor aktiviteten specifikt er målrettet børnegruppen.
|
kropslig, kreativ, musisk og æstetisk læring og udfoldelse i pædagogisk praksis |
målsætte, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter og generelt motivere og understøtte børns leg og æstetiske, musiske og kropslige udfoldelse og |
Vi er et hus der arbejder med børns kreative og fysiske udfoldelse. Man har som aktiv studerende mulighed for at opøve kompetencer inde for disse områder
|
omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde. |
tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser for omsorg, sundhed og forebyggelse |
Vi forventer at den studerende har en naturlig og rimelig tilgang til at drage omsorg for børnene. Den studerende er en del af dagligdagen, herunder også frokostmåltidet og forventes at kunne observere og evaluere på evt. problemer ift. sundhed. |
Anbefalet litteratur i 2. praktik: |
||
Forfatterhusets læreplan, samt anbefalet litteratur fra vores eget bibliotek |
||
Praktikvejledning i 2. praktikperiode
|
||
Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? |
||
Den studerende får mulighed for at afholde en ugentlig vejledning af ca. en times varighed med sin praktikvejleder. Den studerende tager referat af vejledningen og fører det ind i den studerendes portfolio. |
|
C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Dagtilbudspædagogik - 3. praktikperiode |
||
Kompetenceområde: Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode Området retter sig mod systematisk og videnbaseret refleksion over og bidrag til udvikling og innovation i pædagogisk praksis.
|
|||
|
Kompetencemål: Den studerende skal målrettet kunne tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluere aktiviteter og læreprocesser, der støtter barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling. I den forbindelse skal den studerende på et fagligt grundlag kunne udfordre eksisterende praksis, afsøge og vurdere alternative muligheder og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis. |
||
|
Vidensmål: Den studerende har viden om ……. |
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?
|
|
samfundsmæssige og institutionelle problemstillinger forbundet med pædagogisk arbejde i dagtilbud, |
identificere, analysere og vurdere samfundsmæssige rammer og institutionskulturens betydning for samarbejde, pædagogisk udvikling og kvalitet, |
Den studerende deltager aktivt i hverdagen på teamet, og vil derigennem få et indblik i institutionens samfundsmæssige ansvar, og har mulighed for at evaluere dette i vejledningstimerne. På samme måde, gennem aktiv deltagelse, undren og iagttagelse vil den studerende lære husets kultur at kende, og bruge vejledningen til dialog om denne. |
|
leg, bevægelse, natur- og kulturoplevelser, digitale medier samt skabende aktiviteters betydning for 0-5 åriges dannelse, trivsel, læring og udvikling, |
udvikle det fysiske, psykiske, sociale og æstetiske børnemiljø, |
Vi forventer at den studerende tilegner sig viden om den 0-5åriges, dannelse og trivsel gennem anbefalet litteratur. |
|
forandringsprocesser og innovation, |
bidrage til udvikling af pædagogisk praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, |
Vi forventer at den studerende tilrettelægger en fantasifuld aktivitet, og dokumenterer dette til børn og voksne. |
|
inddragelse af børn og forældres perspektiv i udviklings- og forandringsprocesser, |
inddrage børn og forældres ideer og kreativitet som en del af pædagogiske udviklings- og forandringsprocesser, |
Den studerende laver et forløb, der er planlagt i samarbejde med børnene, og på baggrund af børnenes interesser. |
|
didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og |
sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og |
Vi forventer at den studerende planlægger forløb og aktiviteter af forskellig art gennem sin praktik, som dokumenteres i billed/videoform, udstillet til børn og forældre. Vi bruger vejledningstimerne til at evaluere den studerendes praksis. |
|
førstehjælp. |
udføre grundlæggende førstehjælp. |
|
|
Praktikvejledning i 3. praktikperiode
|
||
|
Anbefalet litteratur i 3. praktik: |
||
|
Forfatterhusets læreplan, samt anbefalet litteratur fra vores eget bibliotek |
||
|
Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? |
||
|
Den studerende får mulighed for at afholde en ugentlig vejledning af ca. en times varighed med sin praktikvejleder. Den studerende tager referat af vejledningen og fører det ind i den studerendes portfolio. |
||
C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Skole- og fritidspædagogik - 2. praktikperiode |
|||
Kompetenceområde: Udviklings- og læringsrum – 2. praktikperiode. Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod børn og unge i 6-18 års alderen. De har i særlig grad viden om børns og unges udvikling, læring samt didaktik og dannelse. Pædagogen har kompetencer til at indgå i skolens samlede aktivitetsområde, herunder i undervisningen samt i det fritidspædagogiske område. |
|||
Kompetenceområdet retter sig mod pædagogisk arbejde i forskellige udviklings- og læringsrum dvs. skole- og fritidsinstitutioner, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af og kommunikation om pædagogiske aktiviteter i pædagogisk praksis. Kompetencemål: Den studerende kan skabe sammenhænge mellem forskellige udviklings- og læringsrum og varetage pædagogiske og didaktiske opgaver i fritidstilbud og skole samt indgå i professionel kommunikation herom. |
|||
Vidensmål. Den studerende har viden om… |
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?
|
|
professionsfaglig kommunikation, argumentation og samarbejde |
kommunikere og samarbejde professionelt med forældre, kolleger, lærere og andre relevante aktører, |
|
|
ledelse af udviklings- og læringsrum, herunder om klasserumsledelse, |
motivere, lede og samle børn og unge om konkret læring, |
|
|
didaktik og metodik knyttet til læring, |
redegøre for sammenhængen mellem metodiske og didaktiske overvejelser og egen pædagogiske praksis, |
|
|
bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning for trivsel, læring og udvikling, |
tilrettelægge, gennemføre og evaluere differentierede læreprocesser inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn og unges perspektiv, |
|
|
omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde |
tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser, der styrker forebyggelse samt børn og unges omsorg og sundhed, og |
|
|
6-18 åriges forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlig behov. |
tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børn og unges forudsætninger og udviklingsmuligheder |
|
|
Anbefalet litteratur i 2. praktik: |
|
||
|
|
||
Praktikvejledning i 2. praktikperiode
|
|||
Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? |
|||
|
|||
C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Skole- og fritidspædagogik – 3. praktikperiode |
|||||
Kompetenceområde: Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode. Området retter sig mod tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske grundlag for pædagogens ansvar og opgaver. |
|||||
Kompetencemål: Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik, så børn og unges trivsel, udvikling og læring fremmes. |
|||||
Vidensmål. Den studerende har viden |
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan arbejder praktikstedet med det? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?
|
|||
|
|
||||
institutionelle og organisatoriske rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde, |
agere professionelt inden for de givne institutionelle og organisatoriske rammer for området, |
|
|||
tværprofessionelt samarbejde med lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative fællesskaber, |
analysere, vurdere og agere på faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper, |
|
|||
praktikstedets organisation i forhold til tværprofessionelt samarbejde, |
indgå i samt analysere og vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis, |
|
|||
forandringsprocesser og innovation, |
deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, |
|
|||
didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, |
sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis |
|
|||
førstehjælp. |
udføre grundlæggende førstehjælp |
|
|||
Praktikvejledning i 3. praktik
|
|||||
Anbefalet litteratur i 3. praktik: |
|
||||
|
|
||||
Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? |
|||||
|
|||||
C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Social- og specialpædagogik – 2. praktikperiode |
|||
Kompetenceområde: Relation og kommunikation - 2. praktikperiode Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at indgå i social- og specialpædagogisk arbejde med mennesker i forhold til tre overordnede målgrupper: A. Børn og unge med særlige behov. B. Mennesker med sociale vanskeligheder. C. Mennesker med psykiske og/eller fysiske funktionsnedsættelser |
|||
Kompetenceområdet retter sig mod pædagogens relationer, professionelle kommunikation og pædagogiske aktiviteter og midler i pædagogisk praksis. Kompetencemål: Den studerende kan kommunikere professionelt i relation til målgruppen og kolleger og kan på den baggrund gennemføre pædagogiske aktiviteter på et etisk forsvarligt grundlag. |
|||
Vidensmål: Den studerende har viden om ……. |
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan arbejder praktikstedet med dette? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?
|
|
kommunikationsformer og relationsdannelse, herunder om den professionelle samtale |
kommunikere professionelt, etablere og indgå i professionelle relationer til mennesker i udsatte positioner, |
|
|
professionsetik og pædagogiske værdier, |
analysere og vurdere etik, magt og ligeværd i sin egen og andres tilgang til det enkelte menneske og til fællesskaber, |
|
|
konflikt- og voldsforebyggelse, konfliktnedtrapning og udadreagerende adfærd, |
vurdere konflikter, forebygge og håndtere konflikter samt evaluere indgreb i konflikt- og voldsepisoder, |
|
|
bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning i den socialpædago- giske praksis |
tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn, unge og voksnes kreativitet og perspektiv |
|
|
hjælpemidler og professionsteknologier i et lærings- og udviklingsperspektiv. |
vurdere og anvende hjælpemidler og professionsteknologier i samarbejde med mennesker med særlige behov med henblik på at understøtte udvikling og læring. |
|
|
Anbefalet litteratur i 2. praktik: |
|
||
|
|
||
Praktikvejledning i 2. praktikperiode
|
|||
Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? |
|||
|
|||
C. Uddannelsesplan for specialiseringen: Social- og specialpædagogik - 3.praktikperiode
|
|||||
Kompetenceområde: Samarbejde og udvikling – 3. praktikperiode. Området retter sig mod samarbejdsrelationer i og udvikling af social- og specialpædagogisk praksis i samspil med målgrupperne. |
|||||
Kompetencemål: Den studerende kan gennem udvikling af pædagogisk praksis understøtte de tre målgruppers lærings-, udviklings- og omsorgsbehov og perspektiver i samarbejde med relevante aktører. |
|||||
Vidensmål: Den studerende har viden om ……. |
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan arbejder praktikstedet med dette? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?
|
|||
|
|
||||
institutionelle, organisatorske og ledelsesmæssige rammer for social- og specialpædagogiske indsatser, |
agere professionelt inden for de givne institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer, |
|
|||
forskellige social- og specialpædagogiske tilgange og metoder, |
foretage en faglig vurdering af de metoder, som anvendes på praktikstedet |
|
|||
tilgrænsende fagligheder og rammerne for tværprofessionelt samarbejde, |
indgå i tværprofessionelt samarbejde om løsningen af konkrete opgaver og/eller problemstillinger, |
|
|||
opgave- og ansvarsfordeling mellem målgrupperne, professionelle, frivillige og pårørende, |
redegøre for egen faglighed, opgaver og ansvar i et mange facetteret samarbejde |
|
|||
forandringsprocesser og innovation, |
deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, |
|
|||
didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og |
sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis |
|
|||
førstehjælp. |
udføre grundlæggende førstehjælp |
|
|||
Anbefalet litteratur i 3. praktik: |
|
||||
|
|
||||
Praktikvejledning i 3. praktikperiode
|
|
||||
Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? |
|||||
|
|||||