Hvem er vi?

Velkommen til Forfatterhuset

Vi er en integreret institution med både vuggestue og børnehave i De Gamles By på Nørrebro. Vi bor i et ret fantastisk og nyt hus fra 2014, hvor vi har virkelig gode faciliteter både ude og inde, hvilket giver os muligheder for at lave masser af sjove aktiviteter sammen med børnene.

I Forfatterhuset går der 168 børn fordelt på ti stuer. Vores opdeling er dog lidt anderledes end i mange andre daginstitutioner - udover fire børnehavegrupper og fire vuggestuegrupper har vi nemlig også to vuggehavegrupper, som er for børnene på omkring 2,5-4 år.

Alle vores stuer ligger sammen to og to med fløjdøre imellem, og det giver os god mulighed for at arbejde sammen med nabostuen, lave fælles aktiviteter og lade børnene danne venskaber på tværs. To sammenhængene stuer er et team eller en gruppe, og vi har fem teams: Edith, Thit, Agnes, Henrik og Hans.

I Forfatterhuset er vi vilde med fortællinger

Det er ikke helt for sjov, at vi hedder Forfatterhuset. Vi bor nemlig på Edith Rodes Vej, og omkring os ligger Thit Jensens Vej, Agnes Hemmingsens Vej, Henrik Pontoppidans Vej og Hans Kirks Vej, og det er her, vi er blevet inspireret til vores navn. Sådan et navn forpligter selvfølgelig, og derfor er vi meget optagede af fortællinger hos os.

Når I kommer ind i vores hus, vil I hurtigt se, at vi elsker bøger. I stueetagen har vi flere læsekroge, hvor vi kan kigge i bøger i hyggelige omgivelser, og vi har hylder med bøger på væggene, så de altid er tilgængelige, og så både børn og voksne bliver inspireret til at sætte sig med en bog.

Vi arbejder også med fortællinger i en mere bred forstand og inddrager dem i den pædagogiske praksis. For eksempel tager overgangene, når børnene skifter til vughave, børnehave og skole, typisk udgangspunkt i en fortælling, som både bliver fortalt og arbejdet med på den gamle og den nye stue. Vi bruger også fortællingerne til at dykke ned i børnenes fantasi og have dialoger, som udvikler deres sprog. I stedet for at læse bogen fra ende til anden, stopper vi op og spørger "hvad tror I, der sker nu?".

Reggio Emilia

Forfatterhusets pædagogiske grundlag er inspireret af den pædagogiske filosofi Reggio Emilia. Reggio Emilia er navnet på en region i Norditalien, hvor filosofien blev grundlagt på baggrund af Italiens erfaringer fra 2. verdenskrig. Drivkraften var at skabe en bedre fremtid for de kommende generationer af børn.

Det ideologiske fundament tager udgangspunkt i dannelsen af det rige og kompetente barn: At alle børn fødes med en rigdom af egenskaber og potentialer, en nysgerrighed og kreativitet, som ikke må underkendes eller svigtes. Børnesynet bygger først og fremmest på, at børnene ses som ressourcestærke personer med mange kompetencer.

Forfatterhusets arkitektur er også inspireret af Reggio Emilia. Bygningen har store vinduer i børnehøjde, som inviterer verden indenfor, og som gør det muligt for børnene at kigge ud, få øje på, og føle sig som en del af samfundet omkring dem. Både murer, vægge og rum har organiske former, som giver børnene en sanselig oplevelse og en fornemmelse af rum, som tilpasser sig kroppen.

I Forfatterhuset ser vi kunst og videnskab, som essentielle redskaber i det pædagogiske arbejde, og de emner skal derfor også ses i forlængelse af børnenes dannelse.

ReMida, kreativitet og genanvendelse

Som en væsentlig del af vores inspiration fra Reggio Emilia arbejder vi med genbrugsmaterialer, også kaldet ”ReMida-materialer”. Navnet stammer fra sagnet om Kong Midas, der ønskede sig, at alt, hvad han rørte ved, blev til guld. Moralen er, at alle materialer er værdifulde i sig selv, men især kan give værdi til den, der bruger dem.

Materialerne kan være kasserede materialer fra industrien, overskuds- og genbrugsmaterialer, for eksempel plastik-/metallåg, nøgler, papæsker, rør, computerledninger, stik og tastaturer, sko, knapper, dåser og mange andre ”dimsedutter”. Det er materialer, som understøtter børnenes fantasi og kreativitet, og som opfordrer børnene til fordybelse, sansning, leg, spørgsmål og udforskning.

Et af de bedste steder i vores hus er vores kreaværksted. Her har vi uendelige muligheder for at lave kreative sysler sammen med børnene, og kreaværkstedet huser et hav af kasser med Remida-materialer.

I mange af vores aktiviteter inddrager vi kreaværkstedet til at bygge, male og samle forskellige ting sammen med børnene. Vi klippe-klistrer ikke bare, men bygger kulisser til vores OL-uge og hæve-sænke-stativer, der kan hejse genstande fra stueetagen til første sal. Hele huset er desuden prydet af kreative selvportrætter, som børnene selv har lavet ved at lime alverdens genbrugsmaterialer på pap.