Vi har et stort fokus på at skabe gode og trygge overgange for børnene, når de skal skifte til vughave, børnehave og skole. Det handler ikke bare om selve skiftet, men om alt det, vi gør op til for at forberede jeres barn på det nye, der skal ske, så det bliver noget trygt og spændende, som barnet kan glæde sig til.
Overgang til vuggehave og børnehave
Når jeres barn skal skifte fra vuggestue til vuggehave og igen fra vuggehave til børnehave, sørger vi altid for at flytte flere børn samtidig, så barnet har nogen at følges med og ikke er den eneste nye på en stue. Vi arbejder også med at ryste børnene godt sammen og klæde dem på til skiftet til deres nye stue.
Det gør vi blandt andet ved at tale om den nye stue, tage på korte besøg og lave aktiviteter kun for de børn, som skal skifte stue sammen, så de føler sig trygge ved hinanden. Vi udvælger typisk en fortælling, som vi arbejder med op til overgangen, og som den nye stue så arbejder med igen efter, børnene er startet der. På den måde møder de noget genkendeligt, som de hurtigt kan være en del af og byde ind omkring.
I forbindelse med begge overgange er der en samtale med jer forældre, en pædagog fra den gamle stue og en pædagog fra den nye stue. Formålet er, at pædagogen på den nye stue lærer jer og jeres barn godt at kende, så barnet kan falde godt til på stuen. Vi holder også altid en opfølgende samtale nogle måneder efter overgangen.
I børnehaven får barnet desuden en venskabsven, som hjælper med at byde velkommen og inddrage barnet i legen - det skaber ikke bare tryghed og glæde hos det nye børnehavebarn, men også stolthed og selvtillid hos venskabsvennen, som får lov at spille en særlig rolle.
Overgang til skole
Også når børnene skal starte i skole, gør vi os umage med at give dem en tryg og god overgang. Det gør vi blandt andet ved at samle de kommende skolebørn i en gruppe, som mødes og laver aktiviteter sammen, der klæder dem på til skolestarten og lærer dem at indgå i nye fællesskaber.
Vi har et stærkt samarbejde med Guldberg Skole, og sammen med børnene tager vi på besøg i fritidsinstitutionen og på skolen, så de får et indblik i, hvad det betyder at gå i børnehaveklasse, og hvordan en skole egentlig ser ud.
I forbindelse med skoleovergangen holder vi desuden en samtale med jer forældre, hvor vi taler om, hvordan vi sammen kan gøre jeres barn skoleparat. Her udfylder vi også en videnoverdragelse, som skolen får, så de får et indblik i, hvem jeres barn er.