Forældresamarbejde

Det er meget vigtigt for os at have et godt samarbejde med jer forældre, for kun når vi har et godt samarbejde, kan vi skabe høj trivsel hos børnene. Vi ser børnene i to forskellige rum, og mens vi kan bidrage med det pædagogiske perspektiv, så har I den allerstørste viden om jeres barn.

Det er vigtigt for os, at I føler jer velkomne i vores hus, og derfor har vi indrettet en hyggekrog i stueetagen, hvor forældre er velkomne til at slå sig ned, sludre med hinanden eller læse en bog med børnene, når I afleverer eller henter.

Udover de små snakke i dagligdagen, bruger vi vores forældreintra, Aula, til at sende beretninger fra hverdagen og praktiske informationer ud. Vi gør os umage for at sende billeder og fortællinger ud hver uge, så I altid har et indblik i, hvad vi går og laver her i huset. Derudover sender vi også nyhedsbreve ud på Aula, når der er større ting, som rører sig.

Forældresamtaler

For at skabe et godt samarbejde gennem hele barnets tid hos os, har vi forskellige forældresamtaler, som vi inviterer jer til. De er særligt centreret omkring barnets overgange til vughave, børnehave og skole. Udover de faste samtaler er der selvfølgelig altid mulighed for, at vi kan tage en snak, hvis der er noget, der bekymrer jer, eller I har behov for at vende med os. Vi vil hellere holde en samtale for meget end en for lidt, og derfor er det vigtigt, at I kommer til os, hvis der er det mindste - så sætter vi tiden af til at tale sammen.

Den første samtale har vi, når jeres barn starter hos os. Her lærer vi hinanden godt at kende, og vi får en masse viden fra jer om jeres barn. Derudover vil vi også fortælle mere om, hvordan det er at gå i daginstitution, hvad vi forventer af jer, og hvad I kan forvente af os. For at sikre, at jeres barn er kommet godt fra start, holder vi en opfølgende samtale efter omkring tre måneder.

Derudover holder vi to samtaler, når jeres barn skal skifte til både vughave og børnehave - en overgangssamtale, hvor pædagogen på den nye stue bliver klædt på til at tage imod jeres barn, og en opfølgende samtale, hvor vi mødes og taler om, hvordan overgangen er gået, og hvordan jeres barn trives på den nye stue.

Året inden jeres barn skal starte i skole, bliver i inviteret til en samtale, hvor vi taler om den kommende skolestart, og hvordan både I og vi kan arbejde med at gøre jeres barn skoleparat.

Forældremøder

Vi holder forældremøde for hele huset to gange om året - i foråret og i efteråret. Vi holder møderne opdelt i hvert team, og her fortæller det pædagogiske personale om, hvad der rører sig på stuerne, og hvad vi har fokus på for tiden.

Forældreråd

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Forfatterhuset. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Forfatterhuset og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte Forfatterhusets pædagogiske leder og høre mere.

Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder fire gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.